38

LAST OCTOBER, AFTER A 14-MONTH
investigation, immurologist Luk van Parijs
was fired from the Massachusetts Institute of
Technology (MIT) in Cambridge. The school
alleged that he had confessed to faking data
in one published paper, several unpublished
manuscripts, and grant applications.

Van Parijs’s academic future may be shot to
pieces. But his scientific past, so far, is intact:
roughly 40 papers stretching back to 1994,
many of them in the blossoming field of RNA
interference. Nong has yet been publicly labeled
fraudulent or retracted. MIT has not
said which paper it found to be
problematic. Other investigations
are continuing.

“Qne of the biggest problems in
these fraud things,” says Kathleen
Case, publisher at the American
Association for Cancer Research
(AACR} in Philadelphia, Pennsyl-
vania, is that “the investigations get finished,
the wrist-slapping [ensues). And the last thing
people think of is the journals.” AACR publica-
tions ran three of van Parijs’s papers.

An examination by Science of more than a
dozen fraud or suspected fraud cases spanning
20 years reveals uneven and often chaotic
efforts to correct the scientific literature.
Every case has its own peculiarities. Whether
wayward authors confess to fraud; whether
investigations are launched at all, and if they

7 APRIL2006 VOL 312 SCIENCE

are, whether their scope is broad or narrow;
whether fraud findings are clearly commumni-
cated to journals—each of these helps deter-
mine how thorough 2 mop-up ensues.
Large-scale fraud cages are rare. Bui scien-
tists whose work is challenged have often
co-authored dozens or even hundreds of
papers. How their legacy is handled may deter-
mine whether work by innrocent co-authors,
particularly young scientists, is wrongly
tainted. But debates rage over how comprehen-
sive fraud investigations need to be—whether,

“The responsibility is very much on the
shoulders of those who know [of fraud]

to correct the record as speedily as possible.”

~—Francis Collins
Director, National Human Genome Hesearch Institute

for exarnple, they ought to examine a scientist’s
entire body of work regardiess of expense.

And then there are the journals, keepers of
the historical record. Journal editors often
stress—and universities and funders agree—
that publications are in no position to investi-
gate fraud. The berden, they say, should be on
institutions and fanding agencies; they have the
meney and staff to convene sweeping inquiries
and demand raw data. Traditionally, journals
wait for the results of inquiries to steer deci-

Published by AAAS

sions on problem papers. Some act only if a
retraction has been requested by a paper’s
authors—preferably all of them. But authors
accused or suspected of fraud often don’t agree
1o & retraction. Editors must then make a poten-
tially career-wrecking decision, with varying
degrees of guidance.

Even papers that investigators have found
fraudulent can linger in the scientific record
for years. In one case, findings of a fraud
investigation in Germany were not translated
into English. In another, some journals
declined to correct obesity papers
that a U.8. agency’s exhaustive
inquiry had deemed partly fake.

Fear of being sued lies behind
inaction in some cases, especially
when there has been no clear-cut
finding of fraud. Some journals,
however, are becoming more
assertive, contacting investigators
and settling on their own middle ground in
rebulous cases. “All the participants are making
up the rules as we go along,” says Barbara
Cohen, executive editor of the Public Library
of Science (PLoS) Publications.

Mopping up

A researcher is found guilty of fraud. A btack
mark is splashed across certain published
papers, and it’s recommended that they be
withdrawn. What happens nexi?

www.sciencemagq.org

CREDIT: KiM KYUNG-HOON/REUTERS

o
0
§
£
o
o
birt
o
®
o
s
=
o
]




PHOTO CREDIT: RAJ CHAWLAJUNIVERSITY OF VERMONT MEDICAL PHOTOGRAFHY

What now? Several papers by Korean cloner Woo Suk
Hwang and his team have already been retracted,
but who will vatidate or remove the rest?

“The responsibility is very much on the
shoulders of those who know [of fraud] to correct
the record as speedily as possible,” says Francis
Collins, director of the National Human Genome
Research Institute in Bethesda, Maryland. In the
mid-1990s, one of his graduate students, Amitav
Hajra, confessed to faking data on leukemia
projects. In that case, ail the authors requested
that three papers be retracted and two others
corrected. The journals responded within months.

For the journals, a confession followed by
author unanimity to pull a paper is a best-case
scenario. “The official rule for journals is that
the authors must do the retracting,” says AACRs
Cagse. A retraction on these terms sharply
reduces the legal risk that journals will be
accused of tainting a scientist’s reputation by
retracting a paper without his or her consent.

‘What to do when an alleged fraudster doesn’t
confess is fizzier. “More and morz, ... the authors
dig in their heels and try to salvage some of their

Teputation,” says Case. When this happens, jour-

nals often rely on the findings of investigators.
And here, they often hesitate.

Last March, for example, the Office of

Research Integrity (OR1), which was formed in
1989 to investigate misconduct cases involving
funds from the National Institutes of Health
(NIH) and certain other federal agencies, broke
bad news to 10 publications: a paper they had
published was fraudulent.

The news was not wholly unexpectedl. Eric
Poehlman, an obesity and aging reseascher al the
University of Vermont in Burlington, had left the
schoo! after a whistlebiower brought concerns of
research inconsistencies to unjversity officials.
ORI oversaw its biggest inquiry ever, covering
10 papers co-authored by Poehlman and [5 of
his NIH grant applications. All 10 papers, they
determined, contained fabricated data and ought
to be retracted or corrected.

An ORI finding, many journal editors say,
gives publications ironclad backing to withdraw a
paper even ifan author doesn 't cooperate. But ORI
officials weren’t happy with the journals’ response
in the Poehlman case. By last September, 6 months
after the office issued its report, six of 10 journals
had published refractions or corrections, supplied
by Poehlman as part of his agreement with govern-
ment officials. Two more followed. But two
journals have not acted at all, according to ORI
officials and journal records. (Poehlman has
pleaded guilty to making false statements on a fed-
eral grant application and is awaiting sentencing,)

The spotty response in the Poehiman case
echoes another from 2 decades ago. In the mid-
1980s, Paul Friedman, a radiologist and
then-associate dean of the University of Cali-
fornia, San Diega, spent 15 months overseeing
an investigation of 135 publications by a col-

league, Robert Slutsky, who was accused of

widespread fraud. Of the 60 publications
judged fraudulent or questionable, Science
found retractions for
18. “The journals
responded very vari-
ably,” says Friedman.
Journal editors,
however, say the situa-
tion is rarely black and
white. In the Poehlman
case, the two journals
that haven’t carried out

NEWSFOCUS

experiments. The investigators identified
29 “falsification-beset” publications; 28, they
concluded, “should be withdrawn,” and in one
case, a correction “would
be sufficient.”” Another
65, nine of them book
chapters, were deemed
“strongly suspicious.”
The investigation
took more than 2 years,
during which editors
came and went at many
journals. “What may

ORI’s recommenda-
tions are outside the United States. Their editors
may be less familiar with ORI, although ORI
officials have no evidence that this explains their
inaction.

Lengthy inquiries and garbled communication
can also complicate removing tainted papers.
Both were on vivid display in the case of cancer
specialist Friedhelm Herrmann, who worked in
Berlin, Freiburg, and Ulm, Germany.

have been on one per-
son’s radar isn’t going to show up on another
person’s,” says John Hawley, executive direc-
tor of the American Society for Clinical
Investigation, which publishes the Journal of
Clinical Investigation. JCI issued four retrac-
tions of articles co-authored by Herrmann,
but three appeared in 2003, years after retrac-
tions elsewhere. (The fourth was refracted in
1998 at the behest of two anthors.) JCI, says
Bawley, was unaware that some other journals

In 1998, Ulf Rapp, a cancer researcher at
the University of Wilrzburg in Germany agreed,
with some trepidation, to iead an inguiry into
Hermmann’s work set up by the DFG, Germany's
main science funding agency. Rapp and his
helpers painstakingly examined hundreds of
autoradiograms, images that reflect RNA and
protein production. In paper after paper, they
uncovered autoradiograms that had been manipu-
Jated, flipped upside down, or recycled from easlier

were retracting Herrmann’s work. “But of
course,” he says, “we will become aware of
something eventually.”

In the Herrmann case, the DFG notified
some journals directly, says DFG spokesperson
Eva-Maria Streier, although none with whom
Science spoke coutd recall having heard from the
agency. The DFG “got cold feet,” says Rapp,
because Herrmann vigorously denied frand and
threatened to sue. The DFG posted Rapp’s report

www.sciencemag.org SCIENCE VOL312 7 APRIL 2006

Published by AAAS

39

Downloaded from www.sciencemag.org on August 30, 2007




NEWSFOCUS

on its Web site, but, Rapp recalls, it wasn’t easy
to find there.

Streier responds that the DFG distributed
the report at a press conference and posted it
online. The list of papers was in English, she
says, although she acknowledges that blurbs
summarizing the fraud status of those publica-
tions went untranslated.

At the journals, the result was
chaos. AACR journals had pub-
lished six papers co-authored by
Herrmann that Rapp’s inquiry
deemed fraudulent or suspicious.
Case, who never saw the DFG
report, contacted Rapp. He recom-
mended the papers be withdrawn.
But “this is one guy saying you
probably should” says Case. All six
papers are still in the literature.

“I think we got a preliminary report ... that
was written in German” but couldn’t glean a
clear message from it, says Richard Dodenhoff,
journals director of the American Society for
Pharmacology and Experimental Therapeutics,
which publishes Molecular Pharmacology. Like
other editors, he says he traditionally waits for
gnidance from investigators, “Normally, we rely
on some official body to tell us that there’ some-
thing wrong,” says DodenhofT, adding that the
journai was never informed that its papers should
be pulled. The journal has three publications on
the “falsification-beset” list and one on the
“strongly suspicious™ list. None was retracted.

Other journals reacted differently. Blood,
popular venue of Herrmann's, was well aware
of the investigation early on. The editor at the
time, Kenneth Kaushansky, a hematologist at
the University of California, San Diego,
retracted eight articles by Herrmann, all of
those it knew to be problematic, over protests
from the journal’s attorney that the correspon-

ding author-—in several cases, Herrmann
himself-—had not given permission.

Finally, fraud investigators propose another
reason why journals sometimes might be
reluctant to pull a paper: Retractions may rank
low on the priority scale and can breed bad
blood between the journal and researchers.
They can also reflect poorly on a publication.
“You dom’t want to make waves,” says Friedman.
The journals with which he corresponded in the
Shutsky case ranged from pleasantly collegial
to downright defensive.

Rapp’s contact with the journals left a bitter
taste in his mouth. Most ignored his notes and
faxes, he says, or “wrote back very nasty letters.”

Several, he says, remained determined to get
permission from every author on the paper.
The reaction “did surprise me. ... It seemed to
me we were helping those guys. They had a
rotten egg in their basket. We gave them a
chance to clear it up.”

Casting the net

If a critical question for journals is whether to
retract papers, the typical bind for investigators is
how wide a net to cast after a paper is alleged to
be fraudulent. The spectrum of opirrions here is
vast. An investigation’s breadth lays the ground-
work for how much might be corrected, and how
much collateral damage—papers by a suspect
researcher left unexamined by investigators—
will remain.

Some investigators are driven by sheer
curiosity and a desire to get at the truth. Uncover-
ing some fraud leaves the nagging question: “You
wonder, is any of his previons work, and there
was a lot of it, invalid?” says Friedman, explain-
ing the mvestigation of Sthutsky, which examined
every one of the radiologist’s papers.

But is it worth parsing a 10- or 20-year-old
paper when this saps time and money from uni-
versity faculty members, government officials,
and journal editors? Some scientists and journals
favor digging into every paper by a known or
suspected fraudster, whereas others believe that
narrower inquiries suffice. Often, there is no
easy way to neasure the value of catching fakery
in the scientific literature.

7 APRIL 2006 VOL 312 SCIENCE www.sciencemag.org
Published by AAAS

ww.sciencemag.org on August 30, 2007




For peopie fike Steven Shirey, that value is
incalculable. Last July, the Washington, D.C.,
geologist had a 2-cm by 2-cm square of skin
excised from his tongue. The experience was
traumatic encugh, but Shirey felt he had no
choice: Genetic testing had revealed that a
lesion found there was aneuploid, meaning it
had an abnormal number of chromosomes. A
Norwegian oncologist, Jon Sudbe of the Uni-
versity of Oslo, had found that 84% of people
with aneuploid lesions go on to develop a
deadly form of oral cancer. The work appeared
in 2001 and 2004 in The New England Journal
of Medicine (NEJM).

“Based on Sudbe’s article, | thought I had a
death sentence,” Shirey says, adding that he
would have signed up for a preventive
chemotherapy trial had one been available.

In January, after a whistleblower raised gues-
tions about data in a recently published Lancet
paper, Sudbs admitied through his attorney to
faking signature findings on aneuploid leslons
in the 2004 NEJM paper. The 2001 paper is
under suspicion after journal editors found that
it contains a pair of duplicate images. Anders
Ekbom, a surgeon at the Karolinska Institute in
Stockholm, is leading an investigation into all of
Sudbe’s 38 research papers. He hopes to com-
plete it later this spring.

Shirey knows now that one of the publica-
tions that guided him as a patient contained
faked data (although its conclusions may turn
out to be correct). But his story is a cautionary

a-Nature paper, rétiapféd-th.é_yea:rsbe_for """
In 20603, immunologist Michael:Crofi-of:
rgy and.Immunelogy in San Diego, Californ
chedaparth gl

www.sciencemag.org " SCIENCE VOL 312 7 APRIL 2006 e
Published by AAAS

“Over some measure of time,
the community ... has a
way of self-correcting.”

—Samuel Kaplan
University of Texas, Houston

tale of the devastating impact fraudulent find-
ings can have. Of all types of fraud, fakery in
clinical research tends to engender the great-
est sense of urgency among universities and
investigators. Inits breadth, the Sudbe inquiry
mirrors unusually comprehensive inguiries in
two other fraud cases, those of Herrmann and
Pochlman. All encompass clinical research
that can directly affect patients—and in some
instances, already has.

Even in cases like these, though, there’s
disagreement over the hours, money, and
sweat worth pouring into an investigation.
ORI prefers extensive inquiries and frequently
prods institutions to expand them, says Alan
Price, ORI’ associate director for investiga-
tive oversight. But there comes a point at
which even ORJ feels it has to stop. Investigat-
ing 100 papers “is a horrendous investment,”
says Price. The inquiry into 10 papers and
15 grant applications of Pochlman’s took the
better part of ? years. Poehlinan’s name is on
204 papers in all. “At some point,” says Price,
“you have to say, ‘Maybe this implies that his
work cannot be trusted.””

NEWSFOCUS

But Poehlman’s employer, the University of
Vermont College of Medicine, isn’t satisfied.
After ORI findings on Poehiman were released
a year ago, “we were left with nothing said about
the vast majority of his 200-odd papers,” says
Russell Tracy, senior associate dean for research
and academic affairs. The school, says Tracy,
felt an obligation to those who participated in
Poehlman’s menopause studies, “and responsi-
bility to the people of the country whose clinical
care might be impacted.” Pressed in part by
faculty members whose narnes appear on papers
alongside Poehlman’s, Vermont is asking geo-
graphically dispersed co-authors whether they
can vouch for the data in an additional 125 papers
or so—all those published since 1995.

The investigation into Herrmarnn and his col-
lezgues, who had published many studies of drug
effects on cancer cells, was even more exhaustive.
DFG asked Rapp to examine more than 600 pub-
lications. Herrmann was a co-author on 347 of
them. “My main goat was to clear up the litera-
ture——that’s a community service,” says Rapp.
The work with clinical implications left him espe-
cially queasy. “Just imagine someone in New
Zeatand reads this paper and says, “That’s cool, I
can do this with my patients,”” says Rapp.

In other fields, investigators may worry Jess
about dissecting a scientist’s multiyear oeuvre.
The name of Jan Hendrik Schon, a Bell Labs
physicist at the center of one of the most noto-
rious fraud cases in the physics world, appeared
on more than 990 papers. After whistleblowers

ho previously Gited the viork: But journal editers. .

itrces to prevent retracted papers from enduring. -

itation in sibinitted papers: forexample, "would: .
; béyond gur me:

Downloaded from www.sciencemag.org on August 30, 2007




42

NEWSFOCUS

alerted Beil Labs in the spring of 2002 to an
identical figure in two papers, Bell Labs
launched an investigation. But it chose to exam-
ine only papers about which concerns were
being raised, 25 inall.

“Qur comumittee was put together to investi-
gate allegations of scientific misconduct, not to go
took for it,” says Malcolm Beasley, a physicist at
Stanford University in Catifornia who headed the
4-month inquiry. That arrangement was driven in
part by the numbers of co-authors involved. Bell
Labs was also under heavy pressure o assess
Schon’s fakery quickly. Beasley’s committee
found that 17 papers contained fake data; all were
retracted, along with an additionat 14 that had
been based on the suspect work.

Both Beasley and Lydia Sohn, one of the
Belt Labs whistleblowers who is now at the
University of California, Berkeley, believe that
because so many of the papers examined were
frandulent, the rest can safely be considered

retracted.} Referring generally to older and
clearly fraudulent research and speaking for
himself, Kaplan argues that “if those papers are
hanging out there, theyre probably not going to

The investigation “was a
waste of time.”

—UIf Happ
University of Wirzburg

do any harm. We could go ahead and say in a
journal in 2006, a paper published in 1997 is
suspect—but no one’s going to do that”

Collateral damage
Between clear fraud and clean data lies a vast
sea of gray. Inevitably, investigators label some
papers “suspicious” but not definitively fake.
University investigations fail to confirm fraud
without ruling it out. Some fraud inquiries
sought by worried journals never launch.

tainted. “The burden of proof shifts under
these circumstances,” says Beasley, Adds
Sohn; “Pretty tmuch people have written off™
anything by Schén.

“Oer some measure of time, the comrnunity
... has a way of self-correcting,” agrees Samuel
Kaplan, a microbiologist at the University of
Texas, Houston, and chair of the American Soci-
ety for Micrabiology (ASM) publications board.
ASM journals published one paper by Herrmann,
one by MIT’s van Parijs, and one by Hajra,
Collins’s student. (The latter’s work was

“We don’t condemn people for crimes that
we couldn’t prove,” says PLoS’s Cohen, pointing
out the difficulties of retracting a suspect article.
But at the sarme time, suspicions of fraud that are
never established put journals in an uncomfort-
able position. These uncertainties are “the
Achilles” heel of the process,” says Kaplan, and
no one seems to know how to handle them.

Legal concerns weigh heavily. “I have not
seen actual litigation, but ! have seen threats of
it,” says Debra Parrish, an attorney at Partish
Law Offices in Pittsburgh, Pennsylvania,

Threats are sometimes enough to discourage
journals from taking action. Dodenhoff, who
oversees Molecular Pharmacology, recalls an
instance when the journal stepped away from
alerting readers to suspicious findings for fear of
a lawsuit. “We're fairly small, we don’t have a lot
of money, and frankly we backed off,” he says.
Attorneys say that journals’ legal fears are
sometimes overblown. “If there has been a
complete due process investigation, ... a jour-
nal can rely on a report,” says Barbara Mishkin,
a partner at Hogan & Hartson in Washington,
D.C. But retractions in suspicious cases are
“going to be a close call for the journal editor,”
she says. In theory, publications could be sued
for libel or defamation, explains Mishkin, or
even contract interference, if the retraction
torpedoes a scientist’s chance for a job for
which he'd been under consideration.
Occasionally, journals take calculated risks,
retracting a paper cven absent misconduct find-
ings or author unanimity. In late 2004, Cell and
the Proceedings of the National Academy of
Sciences (PNAS) retracted papers co-authored by

. Meena Chandok, a plant biologist who had been

working at the Boyce Thompson Institute (BT1}
for Plant Research in Ithaca, New York. Accord-
ing to a lawsuit later fited by Chandok, her super-
visor, Daniel Klessig, “accused her of falsifying
her research data” and requested the retractions.
BT also began conducting an investigation.
PNAS's execntive editor, Diane Sullenberger,
said in an e-mail message that the journal
attempted to get all the authors to agree to the
retraction but couldn’t locate Chandok. It pulled
the paper anyway. The retraction mentioned
that Chandok had not signed off on it, a stance
Sullenberger says the journal felt comfortable with.
In the end, BTT’s president David Stern said in
a memorandum, the aliegation was “not substan-
tiated” although he noted “numerous disputes on
factual issues.” Chandok sued Klessig last
August for defamation that her lawsuit clatms
has “significantly damaged” her scientific repu-
tation. The journals were not included in the suit.
If the authors don’t initiate retractions,
publications usually wait for the findings of
an investigation before assessing their
options. Doing otherwise carries grave risks,
editors believe. “Our lawyers have told us that we
[would be] wide open for a lawsuit,” says Kaplan.
But what happens when an investigation
doesn’t cover a particular journal’s papers, or isn’t
undertaken at all? Since stem cell scientist Woo
Suk Hwang, formerly of Seoul National Univer-
sity, was acctised last fall of one of the most brazen
frauds in recent memory, multiple investigations
have swung into gear in South Korea and the
United States. It’s not vet clear how many of the
dozens of papers by Hwang and his collaborators
at MizMedi Hospital and Hanyang University in
Seoul the investigators will be examiming.
That’s prompting some editors to take matters
into their own hands. At Stem Cells, executive

7 APRIL2006 VOL 312 SCIENCE www.sciencemag.org

Published by AAAS

PHOTO CREDTT: 5. PFRANGER/INSTITUT FUER MEDIZINISCHE STRAHLENKUNDE UND ZELLFORSCHUNG {MSZ)

Downloaded from www.sciencemag.org on August 30, 2007




FHOTO CREDIT: LINDA A. CICERO/STANFORD NEWS SERVICE

editor Martin Murphy is angst-ridden over a
paper the journal published in 2004, whose nine
authors include seven Hwang collaborators.
Desperate to learn whether the paper is fraudu-
lent, he has contacted officials at Seoul National
University, MizMedi Hospiral, Hanyang Univer-
sity, and the University of Pittsburgh, where two
of the scientists had been working. No Korean
investigation has scrutinized the paper. A
Pittsburgh dean, he says, told him that “since no
one was of employ at Pittsburgh at the time the
papers were published, it’s outside our review.”

Murphy’s concern is twofold: correcting the
fiterature in his journal, and shielding the inno-
cent. “You really have to protect those folks who
were swept along,” he says. Unable to identify the
blameless, Stem Cells has fornow banned articles
by any of the nine authors. On 2 April, Stem Cells
issued an editorial retraction of the paper.

Semetimes investigations simply don’t happen
or quickly peter out. “Papers from outside North-
ern Europe, Australia, North America, some
countries where regulatory bodies are extremely
reluctant to get involved, we usually have to give up
in the end.” says Harvey Marcovitch, chair of the
Committee on Publication Ethics, a UX. group
that advises journals on ethics matters. Geographic
patierns aside, this can happen anywhere.

In 2000, for example, the British Medical
Journal (BM.J) rejected a paper by Ranjit Kumar
Chandra, a nutrition researcher then at Memorial
University in Newfoundland, Canadia. The work
examinad how a multivitamin improved the
memory of older individuals. Buta B/ reviewer
had concerns about its statistical analyses, says
Richard Smith, then the journal’s editor. Con-
cerned, Smith contacted Memorial.

Unbeknown to him, the university had been
handling complaints against Chandra since the
early 1990s, according to a statement now posted
on its Web site. But “repeatedly Dr. Chandra
avoided fulfiliing” the univer-
sity’s requests for his data, the
statement notes, at one point
claiming “that the data had been
stolen.” Christopher Loomis,
vice president of research at
Memorial, says that absent
Chandra’s cooperation, the school
couldn’t reach a definitive out-
come, “We ended up with a ‘he
said, she said’ situation,” he says.

Meanwhile, in 2001 Chandra
published in Nuzrition the paper originally sub-
mitted to BMJ, says Smith, who contacted
Michael Meguid, the journal’s editor, to let him
know. Nutrition took the rare step of launching
its own investigation, says Meguid. Meguid
asked outside scientists to examine the study’s
data, and in 2005 the paper was retracted. The
Nutrition retraction notice described statistical
concerns and added that “Chandra failed to
declare thathe ... has a financial stake” in a vita-
ntin supplement formula the study was testing.

NEWSFOCUS

Chandra has published some 200 articles in
a career that dates back more than 30 years.
The Nutrition paper was the only one for which
Science found a retraction.

In general, in the absence of firm investiga-
tive findings or unanimeus author requests for a
retraction, journals do not retract a paper.
Increasingly, however, they are seeking a middie
ground to accommodate the fizziness they keep
encountering. The “Expression of Concern,” an

editorial acknowledging worries about a paper
without formally pulling it, has been popping up
more and more. In the Sudba case, for example,
The New England Jowrnal of Medicine quickly
published an expression of concern about the
aneuploid papers after noting duplicate images
in one, although Sudbe had not personally and
publicly confessed to faking them and the inves-
tigation was just beginning.

A creative approach was taken by a senior
scientist trying to clear his name after the Max

Planck Institute for Plant Breeding Research in
Cologne, Germany, conchuded that his lab tech-
nician had falsified experiments. In 1999, plant
biologist Jeff Schell of Max Planck published a
paper in The Plant Journal detailing eight
papers co-authored by the technician that ke
and his colleagues stated could not be repli-
cated. Two other papers on which the technician
was an author had already been retracted.

Schell’s paper was handled delicately by the
journal and published like any other new find-
ing, says Irene Hames, now managing editor of
The Plant Journal. As a condition of publication,
Schell sent letters of correction to each of the
journals that had run the articles in question. “I
think the journal is the primary point of enforce-
ment” against fraud, says Harry Klee, The Plant
Journal’s current editor. “In the end, it’s our
process that got that work into publication.”

Bat that attitude doesn’t seem to be widely
shared. Eight years after undertaking his
mammoth investigation of Herrmann, Rapp’s
tone is flat and dispirited. *}t was a waste of
time,” he says now. Science found that just 13 of
the 29 “fatsification-beset” papers were
retracted. Six others in the suspect category,
out of 56 papers, were also pulled, and two
corrected. Problematic papers identified by
Rapp’s investigation still litter the scientific
record. Their influence on ongoing research is
anyone’s guess.

—JENNIFER COUZIN AND
KATHERINE UNGER

www,sciencemag.org SCIENCE VOL312 7 APRIL 2006

Published by AAAS

43

P
o
S
&
o
by
—
I
=
=]
3
<X
c
s]
™
S
Q
o
@
E
D
O
oy
2
%)
0
§
£
S
E
o
@
o
©
2
c
=z
=]
o




